Teachers are the backbone of the nation

শিক্ষকই জাতির মেরুদন্ড
এক বিয়ের অনুষ্ঠানে হঠাৎ বর তার প্রাথমিক বিদ্যালয়ের এক শিক্ষককে দেখতে পেলেন। বহুদিন পর ছোটবেলার শিক্ষককে দেখে স্টেজ থেকে নেমেগিয়ে তার পায়ে সালাম করে বললেন, স্যার আপনি কি আমাকে চিনতে পেরেছেন? শিক্ষক জবাব দিলেন না বাবা, দুঃখিত আমি তোমাকে ঠিকমতো চিনতে পারিনি। ছাত্র বললেন স্যার আমি আপনার ছাত্র। আপনার মনে থাকার কথা। তৃতীয় শ্রেণীতে পড়ার সময় আমাদের এক সহপাঠীর দামি একটা কলম চুরি হয়েছিল, সেই সহপাঠী কাঁদতে কাঁদতে আপনাকে নালিশ করল আর তখন আপনি সব ছাত্রকে চোখ বন্ধ করে দেয়ালের দিকে মুখ করে দাঁড়ানোর নির্দেশ দিলেন। তারপর এক এক করে সবাইকে তল্লাশি করতে শুরু করলেন। আমি ভয়ে কাঁপতে শুরু করলাম, কারণ কলমটি আমিই চুরি করেছিলাম, আর তখন আমার পকেটেই কলমটি ছিল। আমি যে কলমটি চুরি করেছি তা জানাজানি হওয়ার পর আমি যে লজ্জার মুখোমুখি হবো, আমার শিক্ষকগন আমার সম্পর্কে যে ধারণা পোষণ করবে। স্কুলে সবাই আমাকে যে চোর বলে ডাকবে আর আমার মা-বাবার কি প্রতিক্রিয়া হবে? এসব ভাবতে ভাবতে লজ্জায় সেদিন আমার মরে যেতে ইচ্ছা করছিল।এবার যখন আমার পালা এলো, আমি অনুভব করলাম আমার পকেট থেকে আপনি কলমটি পেয়েছেন কিন্তু অবাক হয়ে লক্ষ্য করলাম আপনি কাওকে কিছু না বলে বাকি শিক্ষার্থীর পকেট ও সমানে তল্লাশি করলেন। পরে যখন তল্লাশি শেষ হলো, তখন আপনি আমাদের সবার চোখের বাঁধন খুলতে বললেন। আর সবাইকে বসতে বললেন। ভয়ে আমি ঠিকমত বসতে পারছিলাম না কারন আমার মনে হচ্ছিল একটু পরেই আপনি আমাকে ডাকবেন আর সবকিছু বলে দেবেন। না, আপনি সেটা না করে ক্লাসের সবাইকে দেখানোর পর আমাকে কিছু না বলেই কলমটি সহপাটিকে ফেরত দিয়ে দিলেন। কলমটি যে আমি চুরি করেছিলাম, আপনি তা কাউকে বুঝতে দিলেন না, আর আমাকেও বলেন নি কিছু। আপনি সেদিন আমার ও আমার বাবা-মায়ের সম্মান রক্ষা করেছিলেন। এই ঘটনার পর থেকে আমি সিদ্ধান্ত নিয়েছিলাম জীবনে আর কখনো অন্যের জিনিস ছুয়েও দেখবো না। স্যার, ঘটনাটি কি মনে পড়েছে এখন? এটা আপনার ভুলে যাওয়ার কথা না। শিক্ষক উত্তর দিলেন, হ্যা, সেদিনের ঘটনা টা খুব ভালোভাবে আমার মনে আছে। তবে কার পকেটে যে কলমটি পেয়েছিলাম. তা কখনো জানতে পারেনি কারণ যখন আমি সবার পকেট তল্লাশি করছিলাম তখন আমি ইচ্ছা করেই তোমাদের মত নিজের চোখও বন্ধ করে রেখেছিলাম। আদর্শ শিক্ষকগণ অতি যত্নসহকারে আত্মমর্যাদা বোধসম্পন্ন একটি জাতি গঠনে নিরলস পরিশ্রম করে থাকেন কিন্তু তারা কি এর যথাযথ মর্যাদা পান?
Image may contain: text that says 'শিক্ষকই জাতির মেরুদন্ড'
Teachers are the backbone of the nation
At a wedding, the groom suddenly saw one of his primary school teachers. After a long time, he saw his childhood teacher, got down from the stage, saluted his feet, and said, “Sir, do you recognize me?” The teacher didn’t answer. Dad, I’m sorry I didn’t recognize you. The student said Sir I am your student. You have to remember it. One of our classmates stole an expensive pen while we were in third grade. The classmate complained to you while crying and then you instructed all the students to close their eyes and face the wall. Then he started searching everyone one by one. I began to tremble with fear because I had stolen the pen, and then I had the pen in my pocket. The embarrassment I would face after learning that I had stolen the pen, the idea that my teachers would have about me. Everyone at school would call me a thief, and how would my parents react? I was ashamed to think about this and wanted to die that day. When it was my turn, I felt that you had got the pen from my pocket but I was surprised to see that you searched the pockets of the rest of the students without saying anything to anyone. Later, when the search was over, you asked us to open our eyes. And told everyone to sit down. I couldn’t sit still for fear because I thought you would call me later and tell me everything. No, you didn’t do that and after showing it to everyone in the class, I returned the pen to my classmate without saying anything. You didn’t let anyone know that I stole the pen, and you didn’t tell me anything. You protected me and my parents that day. After this incident, I decided that I would never touch other people’s things again in my life. Sir, do you remember the incident now? It’s not something you should forget. The teacher replied, “Yes, I remember the incident very well.” But I got that pen in the car pocket. I never knew it because when I was searching everyone’s pockets, I deliberately closed my eyes just like you. Ideal teachers work tirelessly to build a self-respecting nation, but do they get the dignity they deserve?
teachingbd24.com is such a website where you will get all kinds of necessary information regarding educational notes, suggestions, and question patterns of schools, colleges, and madrasas. Particularly, you will get here special notes of physics that will be immensely useful to both students and teachers. The builder of the website is Mr. Md. Shah Jamal Who has been serving for 35 years as an Assistant Professor of Physics at BAF Shaheen College Dhaka. He expects that this website will meet up all the needs of Bengali version learners /students. He has requested concerned students and teachers to spread this website home and abroad.
Facebook Comments

One comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *